Monday, March 9, 2020
Afhankelijkheid van jongeren Essays
Afhankelijkheid van jongeren Essays Afhankelijkheid van jongeren Essay Afhankelijkheid van jongeren Essay Inleiding Tijdens mijn studie en stageperiode ben ik in contact gekomen met een jongere doelgroep en volwassen doelgroep. Veel new wave deze jongeren bleken veel schulden Te hebben en weinig hulp Te hebben new wave hulpverleningsinstanties. Ik ben van mening dat hierdoor de afhankelijkheid new wave deze jongeren alleen maar toeneemt in plaats van afneemt. Ik ALSs maatschappelijk werker kan een belangrijke rol spelen bij het vergroten new wave de zelfredzaamheid van jongeren en digital audiotape is de reden digital audiotape ik voor dot onderwerp heb gekozen. De zelfredzaamheid kan worden bewerkstelligd door jongeren Te begeleiden en Te ondersteunen in het zelfstandig zijn. Zelfredzaamheid kan op verschillende manieren worden uitgelegd, maar ik zal vanuit het oogpunt new wave een maatschappelijk werker naar zelfredzaamheid kijken. Reden new wave het onderzoek: Om Te kijken waar het onze jongeren niet lukt om Hun zelfredzaamheid Te bevorderen. Ik wil er voor zorgen digital audiotape onze jongeren zelfstandiger en steviger in hun schoenen staan en het ook redden in de maatschappij. Werkwijze Hoe kan ik een duidelijk beeld krijgen new wave het onderwerp en de verschillende aspecten ervan? Ik tabun zorgen digital audiotape ik eerst een duidelijk beeld new wave de jongeren voor me heb, waarna ik kan gaan nadenken over wat zelfredzaamheid zelfstandigheid nou precies is. Vanuit de hulpverlening werd het me snel duidelijk, maar wat zegt MWD Er eigenlijk over? Het antwoord hierop moet de footing new wave deze scriptie worden. Vanaf daar tabun ik kijken wat Er gezegd wordt binnen de grenzen van MWD over die jongeren en dice zelfredzaamheid/zelfstandigheid.. Uiteindelijk komt Er, na ook de praktijk te hebben behandeld, een aantal voorwaarden naar voren voor het opstellen new wave een undertaking. Uitleg opbouw In eerste instantie zal ik een beeld scheppen new wave de jongeren waar ik me in deze scriptie op richt. Hierin komt naar voren dat de doelgroep die ik voor ogen heb, jongeren met problemen zijn. Hoofdstuk 1 Wat is zelfstandig zijn? Zelfstandig zijn houdt zoveel meer in dan je Eigen weg gaan. Een jongere die zelfstandig is kan zelf de verantwoordelijkheid dragen voor zichzelf en zijn daden, maar is ook instaat zich sociaal en verantwoord op Te stellen, rekening te houden met anderen nut is zelfredzaam. Zelfstandig worden is dan ook niet iets wat vanzelf gebeurt maar iets dat geleerd moet worden en enorm belangrijk is voor de ontwikkeling. Zelfstandig worden sneer je Al vroeg in je eerste levensfase maar dan is heated nog niet new wave groot belang. Zelfstandigheid ; Zelfstandig worden is een langzaam proces dat al moet beginnen aan het begin van de puberteit. De puberteit vraagt om het langzaam aan steeds meer loslaten van de jongere en dot kan zowel voor de ouders ALSs voor de jongere soms best moeilijk zijn. Maar met de juiste stimulans door de ouders en vertrouwen in heated kunnen new wave het sort kan over het algemeen in een paar jaar tijd bereikt worden digital audiotape zowel de ouders ALSs de jongere met een gerust hard starten aan de nieuwe fase new wave het uithuiswonende kind . Zelfredzaamheid? Binnen deze scriptie gaat het over zelfredzaamheid. Zelfredzaamheid wordt in het woordenboek omschreven ALSs: Het vermogen om Te leven zonder professionele hulpverlening. Zoals u heeft kunnen lezen heb ik een beschrijving gedaan wat ik versta onder zelfstandigheid zelfredzaamheid. Nu zal ik een beschrijving doen new wave mijn doelgroep en daarbij ook kijken hoe het gesteld is met hun zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Door middel new wave de ontwikkelingstaken van onze jongeren kunnen wij zien of zij in de juiste fase zitten. Hoofdstuk 2 Doelgroepbeschrijving. Ontwikkelingspsychologie In dot hoofdstuk wil ik duidelijk maken op welke doelgroep ik me ga richten. In dot hoofdstuk moet duidelijk worden om welke jongeren het gaat binnen deze scriptie en waarom andere keuzes, gerelateerd aan deze doelgroep, binnen deze scriptie worden gemaakt. Zoals eerder beschreven is de leeftijdscategorie waar ik me op ga richten 18 tot 27 jaar. De jong volwassenen ( stripling ) Cognitief niveau: Het proces van abstract denken nut kritisch denken wordt voltooid. De [ 2 ] stripling denkt ook veel minder zwart/wit dan de puber. Het verschil tussen denken en doen is grotendeels verdwenen. De stripling handelt in grote mate overeenkomstig in zijn denken. De stripling gaat ook meer nadenken over politiek en religie. Opvallend is dat meisjes qua politiek meer links denken dan jongens. Van alle jongeren is er maar ongeveer 20 % geinteresseerd in politiek. Bij religie geld dat ongeveer 15 % new wave de jongeren aangeeft digital audiotape religie veel voor hem of haar betekent. Jongeren moeten nu wel genuanceerd leren denken aangezien ze Al vrij vroeg allerlei belangrijke keuzes moeten maken. Ze hebben veel vrijheid ALSs het gaat om het bepalen van Hun Eigen toekomst. De stripling is wat we metacognitie noemen. Metacognitie betekent digital audiotape je na kunt denken over de eigen manier new wave denken en leren. Je weet wat je sterke en zwakke punten zijn voor wat betreft je wijze new wave leren. Emotioneel niveau: Centraal staat heated verkrijgen new wave positieve zelfwaardering. In deze fase staat het zoeken naar de eigen identiteit centraal. Er is vaak sprake new wave identiteitsverwarring. Het zoeken naar een Eigen identiteit uit zich onder meer in het emotioneel onafhankelijk willen worden new wave de ouders, het willen bereiken new wave gelijkwaardige relaties met leeftijdsgenoten van beide seksen, heated voorbereiden op een beroep en het kunnen dragen new wave Eigen verantwoordelijkheid. Sociaal niveau: De mensenkennis neemt sterk toe. De adolescent weet hoe hij zelf in elkaar steekt, hoe hij met anderen omgaat, wat hij van anderen kan verwachten en hij kan zich inleven in een ander. De stripling heeft empathie. De stripling is stabieler dan de puber. Dit is ook te merken aan contacten, die krijgen een meer duurzaam karakter. Meer dan de helft heeft op deze leeftijd ook een vaste relatie. Ze hebben ook meer verantwoordelijkheidsgevoel, waardoor ze beter met een vaste relatie om kunnen gaan. De stripling experimenteert ook niet meer zoveel, de drang om erbij Te horen heeft hij nog wel, maar hij wil niet opgaan in een groep. Hij wil wel zijn Eigen persoonlijkheid zijn. Lichamelijk niveau: De lichamelijke volwassenwording wordt voltooid. De laat rijpers halen de vroeg rijpers geheel of gedeeltelijk in. Jongens en meisjes behalen in de adolescentie hun maximale lichaamslengte. Alhoewel niet iedereen tevreden is met zijn uiterlijk, is work forces veel beter dan tijdens de puberteit in staat tot het maken new wave een behoorlijk realistische inschatting new wave de eigen lichamelijkheid. Ook accepteert en relativeert work forces bepaalde lichamelijke onvolkomenheden beter. Men bereikt in de adolescentie ook hun maximale spierkracht en uithoudingsvermogen. Seksueel: Ten opzichte van de puber komt de stripling in een rustiger vaarwater.Het experimenteren, ook op seksueel gebied neemt af en er ontstaan meer duurzame relaties. De jong volwassenen ( adolescent ) : Cognitief: intelligentie beter gebruiken concentratie neemt toe metacognitie Emotioneel: behoefte aan zelfwaardering Sociaal: sociale cognitie neemt toe zoeken naar Eigen identiteit Lichamelijk: volwassenwording Seksueel: duurzamer relatie Hoofdstuk 3 Ontwikkelingstaken Vorm geven aan veranderende relaties binnen heated gezin: minder afhankelijk worden new wave de ouders en heated bepalen new wave een Eigen plaats binnen de veranderende relaties in het gezin en de familie ; Participeren in onderwijs of werk: kennis en vaardigheden opdoen om een beroep Te kunnen uitoefenen nut een keuze maken ten aanzien new wave werk ; Invullen new wave vrije tijd: ondernemen van leuke activiteiten in de vrije tijd en het zinvol doorbrengen new wave de tijd waarin Er geen verplichtingen zijn. Cre A ; euml ; ren en onderhouden new wave een Eigen woon-en leefsituatie: zoeken of creeren van een plek waar je goed kunt wonen en kunnen omgaan met huisgenoten. Omgaan met autoriteiten en instanties: accepteren dat er instanties en personen boven je gesteld zijn, binnen geldende regels en codifications opkomen voor Eigen belang Zorg dragen voor gezondheid en uiterlijk: zorgen voor een goede lichamelijke conditie en goed uiterlijk, goede voeding en vermijden van overmatige risico s Opbouwen en onderhouden new wave sociale contacten en vriendschappen: contacten leggen en onderhouden, oog hebben voor wat contacten met anderen kunnen opleveren, openstellen voor vriendschap, vertrouwen geven en nemen, wederzijdse acceptatie Vorm geven aan intimiteit en seksualiteit: ontdekken wat mogelijkheden en wensen zijn in intieme en seksuele relaties. Welke vaardigheden moeten de jongeren beschikken om toegang Te hebben om informatie die voor Hun relevant is te bemachtigen? Ik heb gekozen om 8 competenties wat verder Te onderzoeken omdat ik denk digital audiotape deze competentie new wave belang zijn bij het vergroten new wave de zelfstandigheid/ zelfredzaamheid new wave onze jongeren. Deze acht competenties zijn voor deze doelgroep nodig om zich Te kunnen redden in de maatschappij en zich er een plaats in te verwerven. Wanneer we kijken naar het ontwerpen new wave een undertaking voor jongeren kunnen wij zeggen digital audiotape een voorwaarde new wave het undertaking is, dat wij ingaan op deze acht competenties. Onze jongeren beschikken over deze acht competentie maar hebben het nog niet Hun Eigen gemaakt en om dot Te versterken is heated new wave belang om tijdens heated begeleiden new wave onze jongeren hier goed naar Te kijken. Dit zal ik doen door middel new wave coachen op competentieontwikkeling. Verder op in deze hoofdstuk zal ik u wat vertellen over Coachen op competentieontwikkeling en hoe ik dot wil toepassen in heated begeleiden en ondersteunen van onze jongeren. Associatievermogen: samenhang cre A ; euml ; ren en zien De fantasie is van essentieel belang bij deze competentie. Door fantasie is er inbeelden nut verbeelden aan de orde. Dit stelt mensen in staat verbindingen Te leggen tussen zaken nut deze op een gelijkwaardige manier ?aan elkaar te knopen? . Zo kan er samenhang worden gecre A ; euml ; erd tussen denken nut doen. Fantasie is dus new wave essentieel belang voor de menselijke communicatie en voor het zich ori A ; euml ; nteren op de wereld. Conclusie Onderscheidingsvermogen Dit vermogen is te beschouwen ALSs een combinatie new wave waarnemings , inlevings- , en oordeelsvermogen. Aan het onderscheidingsvermogen zitten twee kanten. De eerste betekenis is ?het onderscheid maken? , waarnaast de tweede betekenis bestaat new wave ?zich onderscheiden.?Conclusie Technologische competentie De mens heeft het vermogen om voortschrijdende technologie A ; euml ; n op alle levensterreinen de maat te nemen. Men kan tegenwoordig niet om de voortschrijdende technologie A ; euml ; n heen, dus moet work forces met deze technologie A ; euml ; n om kunnen gaan.Conclusie Identiteitscompetentie In de moderne maatschappij zijn relaties minder huge dan voorheen, zoals bijvoorbeeld werk, liefdesrelaties, vrienden of een vaste woonplaats. Doordat deze zaken allemaal kunnen veranderen kan Er identiteitsverlies ontstaan waardoor work forces genoodzaakt is een nieuwe identiteit op Te bouwen. Conclusie Rechtvaardigheidscompetentie Mensen moeten in een samenleving, waarin ontheemding en ontworteling optreedt, het vermogen bezitten om op Te komen voor hun recht en het eventueel op te eisen. Hiervoor moeten mensen hulpbronnen ter beschikking hebben om dot vermogen tot cuting Tes laten komen. Conclusie Historische competentie Een specifieke vorm new wave samenhang cre A ; euml ; ren is zaken in een historisch perspectief plaatsen. Het gaat hier om een vorm new wave reflectie. Deze is nodig voor het verder kunnen, voor het ontsnappen aan klemsituaties. Conclusie Ecologische competentie Hier draait het om zorgzaam omgaan met de natuur om ons heen maar ook met mensen en dingen. Dit geldt ook voor het menselijk lichaam en de innerlijke natuur. Conclusie Communicatie- nut expressiecompetentie Mensen moeten in staat zijn uiting te geven aan zaken dice biddy beweegt. Er wordt Ge A ; euml ; ist digital audiotape work forces kenbaar kan maken wat work forces wil en waarom, welke keuzes work forces maakt. Welke voorwaarden kunnen Er ontleend worden aan dot hoofdstuk als we kijken naar het vergroten van zelfredzaamheid en zelfstandigheid bij jongeren? Het undertaking moet inspelen op onze jongeren en de bijbehorende problemen die zij zullen tegenkomen. Ook moet naar de acht competenties worden gekeken en moet daarop worden ingespeeld. Het niet bezitten new wave deze competenties maakt dat jongeren niet zelfredzaam zijn in deze maatschappij en afhankelijk new wave anderen worden. Hoofdstuk 4 Probleemstelling: Het probleem is dat de zelfstandigheid/zelfredzaamheid van onze jongeren is beperkt. De aanleiding voor dot probleem is ontstaan doordat jongeren zonder enige voorlichting/ kennis op zoek gaan naar Hun zelfstandigheid. En door de drukte van hun sociale leven geen tijd hebben om informatie Te vergaren die voor Hun new wave groot belang is om het Te redden in de maatschappij. Wat is heated doel? Het ontwikkelen van de zelfredzaamheid van de doelgroep in de maatschappij. En Hun zo zelfstandig mogelijk maken. Een middel om mijn doel Te bereiken is samen met de doelgroep een sociale kaart ontwikkelen. Vraagstelling: Welke begeleidingsystematiek kunnen wij ontwikkelen om zo de zelfstandigheid van onze jongeren te bevorderen. Deelvragen De vraagstelling kan niet worden beantwoord zonder eerst een aantal deelvragen op Te stellen en deze Te beantwoorden. De deelvragen dice bij deze vraagstelling horen zijn: Wat wordt verstaan onder zelfredzaamheid en zelfstandigheid? Welke begeleidingssystematiek zijn Er om onze jongeren Te begeleiden en Te ondersteunen. Welke begeleidingsmethodiek past het beste bij onze jongeren. Wat zijn de specifieke kwaliteiten van MWD-ER, gericht op jongeren? Wat zijn de specifieke kwaliteiten van een MWD- Er, gericht op het ontwikkelen new wave projecten? Hoofdstuk 5 Begeleidingsvormen. Supervisie Supervisie is heated onder begeleiding leren door reflectie op Eigen werkervaringen. Degene die supervisie krijgt, de supervisant, leert het Eigen handelen tegen het licht Te houden. Daardoor verwerft hij inzicht in het Eigen handelen en kan dot duurzaam verbeteren. Intervisie Intervisie is een vorm new wave begeleiding waarbij collega s elkaar ondersteunen en helpen Hun functioneren te verbeteren. Coaching Coaching is gericht op het verbeteren van prestaties in de uitvoering new wave het beroep of functie. Het accent kan daarbij gelegd worden op persoonlijke of vakmatige doelen, of een combinatie new wave beide. Teambegeleiding Als squad effectief samenwerken is geen vanzelfsprekendheid Werk- nut praktijkbegeleiding Werkbegeleiding is gericht op het leren uitvoeren van de doelen van een organisatie Mediation Bij mediation wordt een professionele begeleider ingezet om een struggle, bijvoorbeeld tussen werknemer en werkgever, op Te lossen. Coachen op competentie ontwikkeling. Een belangrijk begrip in coachen is eigenaarschap . Het is voor de manager new wave belang digital audiotape de ander, de gecoachte, zo snel mogelijk verantwoordelijkheid neem voor zijn Eigen ontwikkeling. Als je ALSs coach merkt digital audiotape je de ander aan het overtuigen set new wave wat goed voor hem is. Dan is dat een slechte zaak, want hoe meer je digital audiotape doet, hoe minder de ander in beweging komt! Een manier om de ander conclusies te laten Te trekken, is expliciet aan Te geven waar hij verantwoordelijk voor is en hierop bevestiging te vragen om het committent new wave de andere kant ook daadwerkelijk Te horen. Door een manager met een paar jongeren Te laten werken zodat deze jongeren terug kunnen kijken op Hun functioneren, ontstaat een vorm new wave reflectie dice belangrijk is om heated functioneren te kunnen veranderen ( actie reflectie actie, ) . Bij het leren via training gaat heated vooral om de volgende drie zaken: Ervaringen, waarop gereflecteerd kan worden ( ervaren is betekenis geven aan wat work forces meemaakt ) ; Deze ervaringen concreet of expliciet maken ( expliciteren is iets buiten zichzelf plaatsen ) ; Vervolgens die ervaringen vanuit een breder kader opnieuw bekijken: reflecteren ( terugbuigen en vanuit een ander gezichtspunt, denkkader of nieuwe informatie aan de ervaring een nieuwe betekenis geven ) . Door middel new wave training leren jongeren de volgende dingen: Reflecteren Concretiseren Problematiseren Generaliseren Ontwikkelen new wave leervragen Evalueren Coachen lijkt mij een belangrijk middel voor het vergoten van zelfredzaamheid en zelfstandigheid bij jongeren. Begeleiding is belangrijk wanneer het gaat om het slagen new wave het undertaking. De docent dice deze begeleiding geeft, zou dot ALSs een soort manager moeten doen. Hierdoor worden jongeren in Hun zelfredzaamheid en zelfstandigheid gestimuleerd De gouden driehoek Om de competentie aan het gesprek Te koppelen kan de Gouden Driehoek ALSs hulpmiddel worden gebruikt: Achterhalen om welke competentie en om welke werksituatie het gaat. De daar- situatie Bekijken new wave de hier- en- nu situatie en of de houding en uitspraken congruent zijn met heated verwachte competentiegedrag. Zo niet, wat vind je new wave het gedrag? Deze gedachte, mening, intuitieve gevoel van de manager ( heated wolkje ) koppelt de coach aan de hier- en- nu situatie en aan de competentie die van belang is ook daadwerkelijk Te horen. De IJsberg Een deel new wave wat iemands gedrag ( boven de waterlijn ) bepaalt is niet zichtbaar ( onder de waterlijn ) , zoals zijn denkproces, houding, mentaliteit maar wel merkbaar. Alleen coachen boven de waterlijn wordt functiegericht= niet- persoonsgericht genoemd. Met coachen op competentieontwikkeling maak je een verbinding tussen boven en onder de waterlijn en richt de coach zich met name op het coachen onder de waterlijn. Want ALSs je daar beweging krijgt, dan volgt de beweging boven in de ijsberg vanzelfsprekend. De vier lagen onder de waterlijn kunnen versterkend en ook blokkerend doorwerken op het zichtbare gedrag new wave de competentie: Opvattingen: Opvattingen kun je over jezelf hebben, dan vormen ze je zelfbeeld. Bijv: dat lukt mij niet . Normen en waarden: Voorbeeld: Achterliggende Normans kunnen zijn: hulpvragen is voor zwakkelingen. Persoonlijke eigenschappen zoals: Introvert versus extravert, sociaal versus egocentrisch, verlegen versus Driftig Motieven: Motieven vormen de basisdrijfveren waarom iemand iets wil doen. Mooiste is ALSs een competentie aansluit bij Eigen motieven. Coachen op competentieontwikkeling is heated coachen op ijsbergen Het niet meenemen van heated gedeelte onder de waterlijn maakt coachen niet persoonsgericht Conclusie De essentie new wave coachen is om heated beste uit mensen halen. En het beste is natuurlijk gekleurd door de persoon zelf. Een tweede kenmerk new wave coaching is aansluiten bij wat de betreffende persoon Al kan en niet bij wat dice persoon allemaal n A ; iacute ; et kan. Er zal een duidelijke relatie moeten zijn tussen het beste en wat Er nu is. En een derde kenmerk is dat er ook uitdaging moet zijn. Het moet spannend zijn voor zowel de gecoachte ALSs de manager om een bepaald tablet Te lopen. ( onze jongeren ) Maar aansluiten is nodig om de aanwezige sterke kant new wave de persoon te bekrachtigen. Vooral de nadruk leggen op wat iemand niet kan, is preken. Vaak beheersen mensen veel competenties. De ervaring leert digital audiotape ze deze vooral kunnen inzetten in A ; eacute ; A ; eacute ; n specifieke context, en niet in een andere of bredere context. Daardoor ontstaan er problemen of teleurstellingen. Belemmeringen, verduisteringen. Dat kunnen emoties zijn ( ik durf digital audiotape niet in deze context, die uitdaging is mij te groot, ) , dat kunnen cognities zijn ( ik wil wel, maar ik weet in deze context niet hoe, ik denk digital audiotape de verwachtingen over mij te groot zijn, ) . Door die belemmeringen durft de persoon er niet als geheel te zijn . De manager zoekt in een dergelijke situatie ( in eerste instantie ) niets anders dan de sterke kant new wave de betreffende persoon en probeert rain trees met de persoon Tes onderzoeken hoe de aanwezige competenties in de specifieke context kunnen worden ingezet. Op dat minute gaat het Er om om rain trees met de manager een transportation Te maken van de bestaande competenties naar de nieuwe context. De manager is zelf heated belangrijkste instrument om het beste uit de ander halen. De manager luistert, spiegelt, confronteert, vraagt door. Het is om die reden belangrijk digital audiotape de manager zichzelf Kent. Hoofdstuk 6 Maatschappelijk werker! Als maatschappelijk werker ( of: societal worker ) ondersteun je mensen bij het oplossen new wave en omgaan met hun problemen in Hun dagelijks leven of in Hun werk. Dit kan new wave korte, maar ook new wave langere duur zijn. Huurschuld of werkloosheid kunnen redenen zijn voor mensen om hulp Te vragen, maar bijvoorbeeld ook opvoeding- of relatieproblemen. Door deze nut andere problemen kunnen mensen depressief, verdrietig of opstandig worden nut ze weten dan vaak niet hoe ze daar uit moet komen. Dit zijn voorbeelden new wave psychosociale problemen. Je helpt de command line interface A ; euml ; nt door hem inzicht Te geven in zijn problemen en nieuwe vaardigheden Te leren. De command line interface A ; euml ; nt kan hierdoor zijn problemen zelf hanteren en oplossen. De maatschappelijk werker maakt gebruik new wave een methodiek. De uitvoering new wave deze methodiek is afhankelijk new wave, en wordt mede bepaald door de stijl van de Maatschappelijk Werker. De maatschappelijk Werker geeft zijn Eigen kleur aan de werkwijze, want methodisch handelen veronderstelt integratie new wave persoonlijkheid, persoonlijk gedrag en geleerde methodiek. Zou dot andersom zijn, namelijk een werker dice op cleane, zogenaamd objectieve wijze gebruik maakt new wave methodisch gereedschap, dan loopt dice werker gevaar niet echt Te helpen. Het blijft dan een koud en afstandelijk gebeuren De Maatschappelijk Werker beschikt over een uitgebreide Sociale Kaart ( lijst new wave hulp- nut dienstverlenende instellingen, op alfabet en categorie ) en houdt deze up to day of the month , en draagt zorg digital audiotape deze voor iedereen dice Er gebruik new wave wil maken beschikbaar is Sociaal agogisch context new wave de opdracht. Heel veel jongeren hebben nog geen kennis wat Er allemaal bij komt kijken ALSs ze zelfstandig gaan wonen. De jongeren denken vaak aan de vrijheid die zij zullen hebben, geen ouders die op alles letten wat ze doen. Zelf beslissingen nemen en voor zich zelf denken. Met dot undertaking kan ik er rain trees met deze jongeren voor zorgen digital audiotape ze bewuster worden in het maken new wave keuzen. Ik kan jongeren begeleiden en ondersteunen hoe zij verantwoording moeten nemen voor hun woning en de kosten die zij hebben en maken. Ik kan er voor zorgen digital audiotape zij beter met hun geld leren omgaan. Zorgen dat ze de juiste prioriteiten hebben. Dit zal ik duidelijk maken in mijn program van aanpak. Het is vaak voor gekomen dat jongeren schulden hebben bij bedrijven er hier bericht new wave thuis ontvangen, vaak willen jongeren vanwege de angst van een deurwaarder de brieven niet unfastened maken waardoor zij niet weten hoe zij verdere acties moeten nemen of wat zijn bedrijf new wave Hun verlangt. Wat meeste jongeren niet weten is dat het unfastened new wave de brieven meestal de eerste stap is naar de oplossing new wave Hun probleem. Door middel new wave de informatie die zij dan hebben ontvangen kunnen zij toch nog contact opnemen met heated desbetreffende bedrijf om tot een regeling te komen. Door de jongeren er op te wijzen Hun station unfastened Te maken en actie Te ondernemen. Kunnen zij niet alleen over hun angst heen stappen maar sneer ik ze ook om verantwoording te nemen voor de gemaakte schuld. Sociaal -agogisch/ maatschappelijk vraagstuk waar op de opdracht een antwoordt geeft. Heel veel jongeren hebben financi A ; euml ; le problemen en kunnen dot niet alleen oplossen. Daarom is er gevraagd of er niet een voor traject gestart kan worden om Te voorkomen dat deze jongeren in de schulden raken. Er is veel vraag naar ondersteuning voor jongeren. Omdat zij de meest kwetsbare groep zijn op de woonmarkt. De meeste jongeren hebben peg geen besef wat Er allemaal bij komt kijken bij het zelfstandig wonen. Welke competentie heb je nodig. Wat is de taak van de MWD-er Het maatschappelijk werk is een moeilijk Te defini A ; euml ; ren beroep. Binnen de hulpverlenende sector kunnen de werkers zich met veel uiteenlopende zaken bezighouden: new wave kortdurende therapeutische gesprekken tot langdurige en intensieve begeleiding. Daarnaast behoort de maatschappelijk werker zich bezig Te houden met belangenbehartiging en signaleren new wave situaties binnen de samenleving. De functie new wave het werk is mensen te ondersteunen bij het oplossen new wave en omgaan met problemen en verstoringen in hun functioneren in wisselwerking met hun sociale omgeving. De maatschappelijk werker beoogt met zijn hulpverlening het sociaal functioneren van personen of de wisselwerking tussen personen en hun sociale omgeving te verbeteren. De realisering new wave dot doel vormt een gezamenlijke activiteit van de maatschappelijk werker en de betrokkene ( n ) . Maatschappelijk werkers hebben 4 kerntaken. Psychosociale hulpverlening Concrete en informatieve hulpverlening Onderzoek en rapportage Signalering, belangenbehartiging nut preventie Psychosociale hulpverlening. Om rain trees te werken met deze doelgroep is heated new wave belang om aan de slag te gaan ALSs psychosociale werker. Hieronder zal ik wat vertellen over Psychosociale Hulpverlening en hoe ik ALSs Psychosociaal werker Te werk ga. Waarom ik heb gekozen om ALSs Psychosociale werker aan de slag te gaan omdat uit mijn probleemstelling naar voren is gekomen dat onze jongeren de competentie en vaardigheden bezitten om zelfstandig Te zijn maar digital audiotape zij door drukt het niet kunnen opbrengen om informatie te vergaren. Wat is Psychosociale Hulpverlening? Psychosociale hulpverlening is hulp bij alle mogelijke problemen die ontstaan in het dagelijkse leven. Psychosociale hulpverlening kan worden toegepast bij problemen die op het persoonlijke vlak new wave de command line interface A ; euml ; nt liggen. Denk daarbij aan problemen in relatie met anderen, zoals de spouse, vrienden, werk, e.d. Ook het aangaan A ; eacute ; n onderhouden new wave relaties kan problemen opleveren. De huidige maatschappij met allerlei maatschappelijke systemen kan heated functioneren van onze jongeren bemoeilijken. Het dagelijks leven kan door allerlei factoren zowel op psychisch, ALSs op sociaal gebied soms ondraaglijk zijn. Wat kan ik ALSs psychosociaal werkende doen? Als psychosociaal werkende zoek ik rain trees met de command line interface A ; euml ; nt naar meer of andere mogelijkheden, waardoor de command line interface A ; euml ; nt zelf in staat is heated probleem Te formuleren, en daarbij oplossingen Te bedenken en Te hanteren. Daarbij is heated mijn bedoeling om de persoonlijke eigenschappen, vaardigheden en vindingrijkheid van de cli A ; euml ; nt te stimuleren. Als psychosociaal hulpverlener benut ik ook mijn persoonlijke eigenschappen, zoals ( zelf ) kennis, eerlijkheid, directheid en openhartigheid. Daarbij beschik ik over een aantal professionele eigenschappen, zoals ( goed ) luisteren, oprechte aandacht, respect voor de hulpvrager en empathie en ( ook niet onbelangrijk ) vakkennis. Ik richt mij in mijn hulpverlening op de totale work forces ( =holistisch ) en niet uitsluitend op het probleem! Voor de command line interface A ; euml ; nt is heated heel belangrijk digital audiotape Er een vertrouwensrelatie ontstaat. Een vertrouwensrelatie is namelijk een voorwaarde om de command line interface A ; euml ; nt in staat Te stellen te werken aan de oplossing new wave bestaande problemen. Uiteraard gaat het hier ook om geheimhouding ( = beroepsgeheim ) . Concrete en informatieve hulpverlening. Concrete hulpverlening omvat het verlenen van diverse hand- nut spandiensten. Ook materi A ; euml ; le hulpverlening gericht op het verbeteren van de bestaansvoorwaarden hoort hiertoe. Informatieve hulpverlening betreft het verzamelen en verschaffen van informatie in heated kader new wave het hulpverleningsproces aan of 10 behoeve new wave command line interface A ; euml ; nten. Onderzoek en rapportage. Onderzoek en rapportage betreffen activiteiten die Er op gericht zijn rain trees met personen hun sociale situatie Te verkennen. Met de uitkomsten hiervan kan de Maatschappelijk Werker een instantie, die een voor de betrokkene belangrijke beslissing moet nemen, voorlichting en advies geven. Onderzoek en rapportage behoren tot de taken new wave de Maatschappelijk Werker, aangezien beslissingen new wave instanties van uiteenlopende aard medebepalend zijn voor het sociaal functioneren van personen. Het Maatschappelijk Werk Kent peg een andere vorm new wave onderzoek en rapportage. Deze vindt plaats met heated doel maatschappelijke ontwikkelingen, die de kwetsbaarheid van bepaalde ( categorie A ; euml ; n new wave ) personen vergroten, in de openbaarheid Te brengen. Signalering, belangenbehartiging en preventie. Het systematisch op het spoor komen new wave, en aandacht schenken aan tekorten en gebreken in regelingen en voorzieningen heet signaleren. Ook het niet goed functioneren van personen of verbanden new wave personen alsook new wave organisaties en instanties kan daarvan deel uitmaken. In naam new wave command line interface A ; euml ; nten worden geconstateerde misstanden, in de vorm new wave rapportage, ter kennis gebracht aan relevante organisaties en instellingen. Belangenbehartiging staat voor het ondernemen van activiteiten om instituties en maatschappelijke omstandigheden Te beinvloeden. Het initiatief hiertoe neemt de Maatschappelijk Werker op grond new wave gesignaleerde noden, tekorten, maatschappelijke misstanden en belemmeringen. Op footing new wave vroegtijdig onderkennen new wave probleemsituaties wordt met heated uitvoeren new wave preventie activiteiten getracht dreigende problemen te voorkomen. Conclusie Aan het eind new wave mijn scriptie ben ik tot een conclusie gekomen. Ik zal eerst nog even mijn probleemstelling duidelijk maken. Het probleem is dat de zelfstandigheid/zelfredzaamheid van onze jongeren is beperkt. De aanleiding voor dot probleem is ontstaan doordat jongeren zonder enige voorlichting/ kennis op zoek gaan naar Hun zelfstandigheid. En door de drukte van hun sociale leven geen tijd hebben om informatie Te vergaren die voor Hun new wave groot belang is om het Te redden in de maatschappij. Wat zowel wenselijk voor de jongeren ALSs voor onze maatschappij is, is dat de zelfstandigheid/ zelfredzaamheid new wave onze jongeren bevorder wordt. Dit kan door middel new wave voorzieningen dice speciaal gericht zijn op onze jongeren. Door dot probleem ben ik tot een doel gekomen. Dit doel zal ik nog even duidelijk maken. Het ontwikkelen van de zelfredzaamheid van de doelgroep in de maatschappij. En Hun zo zelfstandig mogelijk maken. Een middel om mijn doel Te bereiken is samen met de doelgroep een sociale kaart ontwikkelen. De jongeren worden door middel new wave opdrachten aangezet om informatie Te verzamelen. Het Principe daarachter is helder: ALSs je de vaardigheid van het verzamelen new wave gegevens beheerst, heb je al een belangrijke stap gezet in het zelfstandig ontdekken wat instellingen en voorzieningen Te bieden hebben. Tegelijkertijd krijgen ze ook een beeld new wave het totaal aan werkvelden Doelgroep. Wat we hebben gemerkt new wave onze doelgroep is dat ze steeds verder aan het groeien zijn en zich steeds verder ontwikkelen naar volwassenheid. Helaas stuiten zijn peg op problemen die hun zelfstandigheid belemmeren. Wij ALSs maatschappelijk werker zijn ingezet om Hun hier in te begeleiden nut Te ondersteunen. Maar hoe. Aan het eind new wave dot werkstuk is gebleken dat wij deze jongeren moeten blijven coachen en Hun bestaande competentie beter moeten ontwikkelen. Door ons te richten op Hun bestaande competentie kunnen wij ze alleen maar sterker maken. Onze jongeren zijn bezig met een persoonlijk proces. Ze proberen clasp Te krijgen op hun leven of voor sommige de draad weer op Te pakken en Hun leven opnieuw inhoud en richting te geven. Bij elk new wave onze jongeren is heated verloop new wave het proces anders. Hun Eigen doelen staan dan centraal. Het doel new wave ons undertaking is dat je jezelf leert kennen maar ook leert hoe je zelfstandig kunt functioneren in de maatschappij. Hoofdstuk 7 Bijlagen Voorzieningen in den haag voor jongeren Instellingen dice Er zijn voor jongeren zijn hieronder beschreven. Zij bieden verschillende hulp aan gericht op het vergroten new wave de zelfredzaamheid van jongeren. Zij hebben verschillende opzetten new wave projecten. Den haag op maat: Heeft u moeite om iedere maand uw maandelijkse kosten te betalen? Den Haag helpt u graag om uw leven wat goedkoper Te maken. En aangenamer! Hier vindt u alle voorzieningen en vergoedingen voor inwoners van Den Haag met een laag inkomen. Via het bill of fare hiernaast gaat u direct naar Den Haag OpMaat, heated digitale loket. Ook kan Den Haag u helpen met heated zoeken new wave werk of een geschikte opleiding of preparation. Kijk hieronder voor meer informatie. Laat uw voordeel niet liggen. Maak gebruik new wave de voorzieningen waar u recht op heeft! Jongeren rechtswinkel: De Kinder nut Jongerenrechtswinkel Den Haag geeft informatie over rechten en plichten op allerlei gebied. Dit kan gaan over problemen thuis, werk, school of waar dan ook. Je kan ook terecht voor hulp op juridisch gebied. Je wordt dan doorverwezen naar de juiste instantie. JIT: Het JIT begeleidt jongeren van 12 tot nut met 23 jaar dice vragen en problemen hebben over verschillende onderwerpen, zoals wonen, geld en schulden, school, werken, enzovoort JIP: Bij het Jongeren Informatie Punt kun je gewoon binnenlopen en vragen stellen over dingen dice je bezig houden of waar je geen raad mee weet. Je kunt ons ook bellen of vragen stellen via de e-mail. We zijn er voor jongeren van 12-25 jaar. Het kost niks nut alles wat we doen is vertrouwelijk Mobiele jongerenteam: Het Mobiele Jongerenteam is er voor jongeren in de leeftijd van 16 tot 27 jaar, die heated moeilijk vinden om de juiste weg naar geschikt werk of een geschikte opleiding te vinden. Trajectbegeleiders begeleiden de jongeren. Zij hebben aandacht voor problemen of situaties die heated maken new wave een goede keuze in de weg staan. Het streven is om voor de jongere een geschikte baan of opleiding te vinden. I-PSY: In Den Haag is donderdag een instelling voor kinder- nut jeugdpsychiatrie geopend dice zich toelegt op de behandeling van problemen bij kinderen die opgroeien in een gemengde culturele omgeving. De hulp bij I-psy De Jutters wordt waar nodig en mogelijk gegeven in de moedertaal van de jeugdige pati A ; euml ; nten Literatuurlijst en overige bronnen Web sites World Wide Web. weetwatjebesteed.nl www.staedion.nl www.ikzithier.nl www.denhaag.nl www.opzijnbest.nl www.jip.nl informatie voor jongeren www.jit.nl informatie voor jongeren www.szw.nl www.svf.nl schuldenwijzer. Contacten Gemeente lair haag ( denhaagopmaat ) Staedion ( Pauline new wave Dijk. ) GGD Den Haag ( Vera Boers ) Willem new wave der set. Hogeschool inholland. Literatuur: Methodiek maatschappelijkwerk en dienstverlening Nel Jagt, Bert Eggen enz. Methodisch werken Piet Winkelaar Vele taken een stam, ISBN 9789066659971, i.o.v. sectorraad hoger sociaal agogisch onderwijs. De gereedsschapkist new wave de maatschappelijk werker, ISBN 9789035228115, Herman de Monnink. Het gezin centraal, ISBN 9789066656550, Arjan Bolt Maatschappelijkwerk basisboek, ISBN 9001817696, Nora van Riet en Henk Jongman Beroepsethiek voor maatschappelijk werk en dienstverlening, ISBN 9055743860, Fons Klaase Basismodel voor methodisch hulpverlenen in het maatschappelijk werk, ISBN 9062832040, Ad Snellen BUREAU RAZENBERG ( 2006 ) , Coachingsstijlen, Beneden Leeuwen SCH-N, D. ( 1987 ) , Educating the brooding practician, San Francisco: Jossey-Bass SIMONS, P.R.J. ( s.d. ) , Ontwikkeling new wave leercompetenties, Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen vakgroep onderwijskunde Nieweg, M. , Leren volgens Kolb, publicatie Hogeschool new wave Amsterdam, 2006 Wierdsma, A. F. M. , et Al, Lerend organiseren, Stenfert Kroese, Groningen, 2007 Nonaka, I. , et Al, De kenniscre A ; euml ; rende onderneming, Scriptum, Schiedam, 2003 Gastmans, F. , De director, haar managerstijlen en de inspiratie van de leider, Visies ( 2 ) 2002 Honey, P. , et Al, Handboek voor de trainer ; Leerstijlen, TFC Trainingsmedia, 1999 Ontwikkelingspsychologie. Scholieren.nl hypertext transfer protocol: //hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/ hypertext transfer protocol: //hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/hh/show.cgi? fid=425 hypertext transfer protocol: //www.lvsb.nl/cms/front_content.php? idcat=5 Coachen op competentieontwikkeling Coachen op competentieontwikkeling hypertext transfer protocol: //www.anroco.nl/Methodieken/Coaching % 20Methodieken % 20Het % 20ijsbergmodel % 20van % 20McClelland.htm Opleidingsprofiel_MWD Methodisch maatschappelijk werk en dienstverlener. Hoofdstuk 8 blz. 140. waar het verder wordt uitgelegd. Ontwikkelingspsychologie.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.